LOVE
نوشته شده در تاريخ شنبه 27 اسفند 1390برچسب:, توسط ashkan khosravi |

 گاهي كودكان به دنبال سرماخوردگي دچار حمله شديد و مشكل تنفسي مي‌شوند كه در اصطلاح به آن خروسك مي‌گويند كه اين بيماري بر اثر التهاب ناي و حنجره ايجاد مي‌شود.

دكتر بيتا نجفيان، متخصص بيماري‌هاي كودكان و فوق تخصص نوزادان در تعريف اين بيماري در گفتگو با «جام‌جم»، به عفونت و التهاب ناحيه گلوتيك و ساب گلوتيك (پاييني گلو)‌ خروسك (Group) مي‌گويد.

به گفته وي، سن شايع اين بيماري از 6 ماهگي تا 3 سالگي بوده و در فصول سرد و در پسران شايع‌تر است و تقريبا عامل تمامي موارد بيماري، ويروس است.

بيماري در ابتدا شبيه يك سرماخوردگي معمولي آغاز و بتدريج پس از يك تا 2 روز علائم اصلي به صورت سرفه، خشونت صدا و استريدور (خرخر شديد)‌ ظاهر مي‌شود.

طبق گفته دكتر نجفيان، سرفه‌ها خشك و پشت‌سر هم بوده و صدايي شبيه فوك يا آخر صداي خروس است كه بر حسب شدت بيماري ممكن است به صورت تندي تنفس، زجر تنفسي، كبودي و بالاخره نارسايي تنفسي هم بروز كند.

اين فوق تخصص نوزادان با اشاره به اين كه معمولا در خروسك، شدت تب خفيف است و بندرت به بيش از 39 درجه مي‌رسد، اذعان مي‌كند: بيماري 3 تا 7 روز طول مي‌كشد و در روزهاي دوم و سوم به شدت بيماري افزوده مي‌شود.

دكتر نجفيان مي‌گويد: از مشخصات بيماري تندي تنفس (بيش از 40 بار در دقيقه)‌، آبريزش از دهان، سختي بلع و تب بالاست كه در شب تشديد‌مي‌شود.

گفته مي‌شود سوار شدن عفونت باكتريال در اين بيماري نادر است و در چنين وضعي به شكل اوتيت يا التهاب گوش مياني بروز مي‌كند.

تشخيص بيماري

اصولا تشخيص خروسك از سوي پزشك و با علائم باليني است كه در صورت شك، پزشك مي‌تواند راديوگرافي رخ و نيمرخ گردن را درخواست كند تا نماي باريك شدن (ناي)‌ را ملاحظه كند.

وي خاطرنشان مي‌كند: نبود اين علامات دليل بر رد بيماري نيست و در آزمايش خون افزايش گلبول‌هاي سفيد از نوع لنفوسيت ديده مي‌شود.

نحوه درمان

دكتر نجفيان با اشاره به اين كه خروسك (لروپ)‌ يك عفونت ويروسي است و درمان آن نگهدارنده و محافظتي تا پايان دوره بيماري است، مي‌افزايد: بيشتر بيماران را مي‌توان به صورت سرپايي يا با چند ساعت تحت نظر بودن آنها در اورژانس درمان كرد.

وي اصول درمان سرپايي خروسك را شامل استراحت، مصرف مايعات و بخور مي‌داند و ابراز مي‌كند: خانواده‌ها بايد توجه داشته باشند كه در صورت بروز علائمي همچون آبريزش از دهان، كبود شدن لب، بيقراري، تند شدن تنفس و اضطراب در كودك سريعا وي را به پزشك برسانند.

پيشگيري، قبل از درمان

شستن مكرر دست و تماس نگرفتن با افرادي كه دچار عفونت‌هاي تنفسي هستند، از راه‌هاي پيشگيري از خروسك است.

اين فوق‌تخصص نوزادان درباره بيماري در كودكان شيرخوار مي‌گويد: بهتر است تا هر زماني كه كودك قادر به گرفتن سينه مادر است، به او شير داده ‌شود و نبايد كسي در اطراف او سيگار بكشد.

دكتر نجفيان تصريح مي‌كند: بايد پيش از تجويز هر دارويي (حتي شربت سرماخوردگي)‌ به كودك، با پزشك اطفال مشورت شود و وي را از مكان‌هاي پرجمعيت و تماس با افراد بيمار دور نگه داشت.

نكته كليدي

يكي از نكات مهمي كه در درمان سرپايي و بستري كودك حائز اهميت است، حضور مادر بر بالين كودك است كه مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد، زيرا آغوش مادر، بهترين بستر براي كودك بيمار است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.