LOVE
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 10 فروردين 1391برچسب:, توسط ashkan khosravi |

 غده تيروئيد که در جلوي گردن قرار دارد، هورمون تيروکسين را توليد مي‌كند. اين هورمون در بدن تنظيم سه کار مهم را به عهده دارد. مصرف انرژي در سلول‌ها، توليد گرما و تسهيل رشد. يد از عناصر اصلي تشکيل‌دهنده تيروکسين است.

 

اين ماده که در غذاهاي دريايي و گياهاني که در خاک يددار مي‌رويند (خاک‌هاي نزديک سواحل) بوفور يافت مي‌شود، پس از خوردن در معده جذب شده و سپس در داخل غده تيروئيد پس از ترکيب با اسيد آمينه تيروزين به هورمون تيروکسين تبديل مي‌شود.

در گذشته يکي از دلايل اصلي کم‌کاري تيروئيد بخصوص در جوامعي که دور از دريا زندگي مي‌کردند، کمبود يد در مواد غذايي بوده است، ولي در سال‌هاي اخير با افزودن يد به نمک طعام مشکل کمبود يد مرتفع شده و اکنون فعاليت مرضي سيستم ايمني بدن (بيماري‌هاي خودايمني) دليل اصلي کم‌کاري تيروئيد است.

در دوره نوزادي کم‌کاري تيروئيد به دليل ناهنجاري مادرزادي بوده و خوشبختانه نادر است (يک مورد در هر 4 هزار تولد) با اين وجود به دليل اين‌که اين بيماري باعث عقب‌ماندگي شديد ذهني شده و از طرفي در صورت تشخيص بموقع بخوبي قابل درمان است در سال‌هاي اخير همه نوزادان از طريق آزمايش خون کف پا از نظر اين بيماري بررسي شده و در صورت ابتلا درمان مي‌شوند.

در سنين ميانسالي و بالاتر کم‌کاري تيروئيد بخصوص در خانم‌ها خيلي شايع است. اما علائم اين بيماري خيلي معمولي بوده و بيشتر مواقع دير تشخيص داده مي‌شود. احساس خستگي، احساس سرما، يبوست، چاق شدن، خشکي و سردي پوست، پف‌آلودگي صورت و بدن و خواب‌آلودگي زياد از علائم اين بيماري هستند. اختلال در خونريزي‌هاي ماهانه زنان نيز از علائم مهم کم‌کاري تيروئيد است.

هورمون‌هاي تيروئيد شامل تي 3 و تي 4 است و هورمون تنظيم‌کننده تيروئيد TSH است. با اندازه‌گيري اين هورمون‌ها در خون کم‌کاري تيروئيد بخوبي قابل تشخيص است.

قرص لووتيروکسين که همان هورمون اصلي تيروئيد است، براي درمان اين بيماري استفاده مي‌شود. استفاده صحيح از اين دارو بخوبي همه علائم بيماري را کنترل مي‌كند. نکات مهم مصرف داروي لووتيروکسين به اين شرح است:

مصرف اين دارو بايد با فاصله از غذا و ساير داروها باشد و بهترين زمان مصرف صبحگاه و نيم ساعت قبل از صبحانه است.

2 تا 3 ماه بعد از شروع اين دارو اثرات مفيد آن ظاهر مي‌شود، بنابراين نبايد خيلي زود انتظار بهبودي داشت و دست از مصرف کشيد. از طرفي اگر بيمار مصرف دارو را قطع كند، زمان زيادي طول مي‌کشد تا بدحال شود. يعني اثرات دارو دير ظاهر مي‌شوند و دير هم از بين مي‌روند.

اگر بيمار يک روز مصرف اين دارو را فراموش كند، مي‌تواند براي جبران روز بعد 2 برابر دارو را مصرف كند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.