LOVE
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 2 اسفند 1390برچسب:, توسط ashkan khosravi |

  مجازات تعیین شده برای عاشق های دیوانه....! 

سید محمد زمان دریاباری – وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه: در روابط بین فردی و در اصطلاح عاشقانه, شخصی که مورد تهدید, آزار و صدمه قرار می گیرد, نخست باید به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه و فرم شکواییه را تکمیل کند. 

بعد از اینکه مراحل اولیه طی شد, شعبه دادیاری یا بازپرسی, پرونده را به همراه شاکی و با صدور دستور قضایی برای تحقیق به کلانتری مربوطه یا آگاهی می فرستد. شاکی برای اثبات انتساب اتهام به متهم باید از دلایلی مانند شهادت شهود, معاینه و تحقیق محلی, اسناد و مدارک بهره جوید. صرف مراجعه به کلانتری و اعلام شکایت کمکی به شاکی نمی کند.

در ادامه به مجازات بعضی از اقداماتی که در این مواقع بیشتر اتفاق می افتد, اشاره شده است:

ایجاد مزاحمت

سیاست جنایی ایران برخوردی سختگیرانه با جرم مزاحمت دارد. برای مثال نوعی مزاحمت, تظاهر یا قدرت نمایی به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر و یا گلاویز شدن با افراد است که مجازات آن از شش ماه تا دو سال زندانی و تا ۷۴ ضربه شلاق است.

متلک پرانی

متلک پرانی به افراد از دو تا شش ماه حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق دارد.

مزاحمت تلفنی

اگر کسی به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات, مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

تهدید کردن

هرگاه کسی, دیگری را به هر شکل تهدید کند به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم می شود. در خصوص ضرر و زیان معنوی ماده یکم قانون مسوولیت مدنی می گوید: "هرکس بدون مجوز قانونی عمدا یا در نتیجه بی احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجاری یا به هر حق دیگر که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود, مسوول جبران خسارت ناشی از عمل خود می باشد."

اسید پاشی

به استناد ماده واحده قانونی اسید پاشی – مصوب ۱۳۳۷ که هم اکنون نیز در محاکم دادگستری در کنار قوانین و مقررات قصاص لازم الاجراست -, هر کس عمدا با پاشیدن اسید یا هرنوع ترکیبات شیمیایی دیگر موجب قتل کسی بشود به مجازات اعدام, اگر موجب مرض دائمی یا فقدان یکی از حواس او شود به حبس ابد با اعمال شاقه, اگر موجب قطع, نقصان یا از کار افتادن عضوی از اعضا بشود به حبس از دو سال تا ده سال و اگر موجب صدمه دیگری بشود به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهد شد. مجازات شروع پاشیدن اسید به اشخاص حبس از دو تا پنج سال است. اگر شخصی مرتکب اسیدپاشی شود, افزون بر مجازاتی که در این قانون تعیین شده, در صورت فراهم بودن موجبات و شرایط, قصاص هم خواهد شد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.